"BLOG INI KHAS UNTUK PERTANDINGAN BLOG KEPENGGUNAAN.TERIMA KASIH KERANA JADI PENGGUNA BIJAK"

DETIK KODAK DAN REFORMASI EKONOMI MALAYSIA


Kehadiran industrialis yang ramai dalam masyarakat Amerika pada ketika itu menunjukkan kelebihan masyarakat tersebut dan kualiti institusinya. Salah satu ciri-ciri yang kelihatan dalam masyarakat tersebut adalah sentiasa mempunyai alasan kukuh untuk berusaha ke arah kecemerlangan sebagai ahli saintis dan teknologi, dan sentiasa terdapat bekalan pencetus wawasan yang sentiasa ingin mengambil risiko dan mengumpul dana untuk menampung risiko tersebut. Apa yang wujud adalah sebuah kombinasi kukuh untuk perkembangan inovasi.

George Eastman merupakan Henry Ford kepada filem dan kamera. Beliau memulakan Eastman Kodak dan melancarkan kamera pasaran massa pertama pada tahun 1888. Pada masa itu kos untuk memiliki kamera adalah US$1 dan produknya sangat kecil serta mudah digunakan –“apa hanya perlu klik, kami akan lakukan selebihnya (all you need to do is click, we’ll do the rest).” Syarikat milik Eastman beterusan menentukan definisi filem dan fotografi sehinggga menjadi sinonim dengan jenama Kodak.

Selama bertahun-tahun, detik untuk merakamkan sesuatu peristiwa telah dikenali sebagai “Detik Kodak” (Kodak Moment) untuk ramai orang. Ketika kemuncaknya padad tahun 1970an, syarikat itu mengupah seramai 150,000 pekerja di serata dunia dan mendominasi filem dan fotoggrafi. Namun pada 19 Januari tahun ini, Kodak memfailkan perlindungan daripada penghutangnya sementara mencari lebih kredit untuk bertahan selama mungkin bagi menampung dan mengukuhkan kewangannya.Ini adalah perkara yang dilakukan bagi setiap syarikat untuk perlindungan daripada jatuh muflis. Kita berkemungkinan besar akan menyaksikan pengakhiran Kodak sebagai sebuah syarikat.

Kodak adalah sebuah syarikat yang dibina berlandaskan pengetahuan dan teknologi. Hingga hari ini, asset terbesarnya adalah pelbagai paten yang dimilikinya, simbol kehebatan teknikal Kodak. Walaupun tidak ketara, berdasarkan keadaan pada masa ini, Kodak adalah syarikat pertama yang mengeluarkan kamera digital. Kodak memiliki teknologi yang mampu menjadi pendahulu dalam fotografi digital, tetapi menolaknya dan menangguhkan usaha tersebut kerana bimbang perniagaan filem yang didominasinya akan dimusnahkan.

Sementara itu, kemunculan jenama baru dalam dunia fotografi yang hampir keseluruhannya daripada Jepun, seperti Canon, Nikon, Fuji dan Olympus menentukan definisi baru dan menarik pasaran filem digital dan fotografi yang lebih besar. Kodak telah ketinggalan, dengan kelebihan teknologi tinggi yang tidak lagi relevan kepada pengguna.

Dapat disimpulkan bahawa Kodak telah luput daripada pasaran bukan kerana produknya yang tidak boleh digunapakai, tetapi sebab kekurangan kemampuan untuk mencipta produk baru. Kodak tahu cara untuk mengeluarkan kamera digital tetapi menolak untuk berbuat sedemikian kerana Kodak sebuah syarikat pengeluar filem yang dominan. Kodak menolak untuk mengorbankan sesuatu demi satu perkara yang lebih besar di masa hadapan.

Canggung rasional dalam perubahan ini adalah kegagalan mengorbankan keuntungan jangka pendek untuk keuntungan jangka panjang. Kesukaran untuk melakukan perkara ini terbukti boleh membawa kemusnahan waima syarikat perintis seperti Kodak. Syarikat tersebut sememangnya cemerlang dalam apa yang dilakukannya dan hingga ke hari ini Kodak masih ulung dalam bidang pengimejan. Ini menjadikan realiti sesebuah kejatuhan boleh memperdayakan dimana tahap kejatuhan sesuatu perkara itu tidak disedari sehingga sudah terlambat. Ini seperti penyakit kencing manis berbanding penyakit kronik yang biasanya mengambil nyawa anda secara cepat dan serta-merta.

Kisah Kodak ini mengingatkan saya kepada reformasi berterusan di Malaysia. Kita tidak dapat mengubah apa-apa sekiranya kita sentiasa melakukan perkara yang sama. Potensi pengeluaran akan kekal di takuk lama. Pada masa ini, kita melihat potensi perkembangan ekonomi telah menurun selama dua dekad, sebuah kejatuhan secara gradual/berperingkat sebelum 1998 kepada dekad sebelum kemelesetan ekonomi yang terbaru pada tahun 2009. Potensi perkembangan ekonomi kini berada pada lingkungan 4.5% hingga 5.5% dengan kejatuhan seiring dengan masa.

Penggerak utama dalam ekonomi Malaysia adalah sektor sumber aslinya. Kita menikmati kelebihan daripada segi persaingan dalam sektor ini sama ada daripada gas dan minyak ataupun minyak sawit. Firma milik Malaysia dalam sektor ini mahir dalam bidang masing-masing menjadikan mereka berdaya saing. Tanpa pelaburan baru dalam penerokaan minyak dan gas, jumlah keseluruhan pelaburan mungkin cuma hanya diperolehi daripada urusniaga hartanah semata-mata.

Jika tidak kerana bekalan minyak mentah dan minyak masak, firma milik Malaysia tidak akan mendapat keuntungan daripada permintaan yang tinggi terhadap komoditi. Kemungkinan besar, pendapatan yang dijana oleh harga komoditi yang baik – yang paling baru selepas permintaan menggalakkan penggunaan peribadi – menyumbang sebahagian besar perkembangan meluas yang kelihatan beberapa tahun kebelakangan.
Secara keseluruhannya, ini perkembangan positif yang menjurus kepada lebih perlakuan yang berulang. Sememangnya, beberapa logik dalam inisiatif masa kini sedang mengikut corak yang sama.

Walaubagaimanapun, kisah Kodak telah menunjukkan bahaya bergantung telalu lama kepada sesuatu yang baik pada keadaan semasa. Kisah perubahan dan transformasi adalah tentang membangunkan keupayaan baru dan melakukan perkara baru. Keadaan harga relatif buat masa ini, yang menentukan insentif dan perbuatan rasional, melarang kita daripada menggunakan peruntukan daripada sumber asli untuk perkara-perkara baru. Kita tidak boleh berterusan meluaskan kawasan untuk tanaman minyak sawit, contohnya. Kita juga tidak boleh bergantung kepada penemuan telaga minyak semata-mata sebagai sumber pembangunan dan menjana pulangan modal kewangan.

Oleh itu, pelaburan dalam peluang seperti ini adalah sesuatu yang wajar daripada segi kewangan buat masa ini sama seperti melaburkan pulangan ini untuk kelas hartanah terpilih. Namun, bidang ekonomi akan menjurus kearah tahap pulangan yang semakin berkurangan dengan cepat sekiranya ini satu-satunya sumber untuk pembangunan.

Objektif transformasi seharusnya melakukan sesuatu yang tidak rasional pada masa ini bagi mendapatkan kedudukan yang lebih baik pada masa hadapan. Jadi, bagaimana kita memastikan sumber - kewangan dan tenaga kerja - diperuntukkan kepada perusahaan baru walaupun dengan adanya pulangan menarik dengan hanya melakukan perkara yang sama?

Dalam konteks Malaysia, campurtangan polisi perlu memfokuskan kepada harga dan kos kegagalan dalam menangani struktur insentif untuk pelabur dan usahawan. Secara semulajadi, akan ada manusia yang mengambil risiko, tetapi juga secara semulajadi, manusia kadangkala sudah kedalun dengan tabiat lama. Jika hukuman untuk kegagalan menjadi keterlaluan, pemeliharaan diri akan memaksa sikap berhati-hati dan pengelakan risiko.

Undang-undang muflis tidak seharusnya wajib dikenakan ke atas syarikat dan orang persendirian yang telah mencuba dan gagal. Undang-undang yang bersifat menguntungkan golongan yang menawarkan pinjaman perlu diseimbangkan. Ideanya untuk tidak menghukum kegagalan, tetapi untuk bersikap adil kepada semua pihak bergantung kepada keadaan dan untuk mengelakkan penipuan.

Mereka yang telah mencuba dan gagal patut kembali bertindak secepat mungkin kerana mereka lebih berpeluang untuk berjaya daripada mereka yang tidak mencuba langsung. Polisi kepada tenaga kerja kadang-kadang menjadi punca penghalang sesebuah produktiviti. Polisi imigresen yang songsang antara salah satu contoh. Penarikan semula polisi ini akan menunjukkan sama ada terdapat usaha serius dalam reformasi tenaga kerja.

Pasaran kewangan dan modal juga perlu memberi peruntukkan yang cukup kepada idea dan bidang yang baru. Sikap tidak sabar untuk memperolehi pulangan tinggi dengan cepat pada masa yang singkat hanya akan mengulangi perkara sama yang sedang berlaku. Sementara perkembangan modal sememangnya penting, apa yang tiada di Malaysia adalah bekalan modal berisiko dan kemahiran menguruskan modal berisiko. Sepatutnya ada lebih banyak dana modal niaga untuk melabur dalam benih-benih idea mula tumbuh dan melawan nafsu untuk buat perkara yang biasa.

Salah satu cara menghapuskan gangguan harga dalam ekonomi domestik yang wujud dalam kemewahan sumber adalah seperti apa yang telah dilakukan di Norway dan Chile. Norway sebuah negara kecil dengan hasil minyak yang besar. Pada mulanya dinamakan Dana Minyak (Oil Fund) tetapi kini dikenali sebagai Dana Petroleum Kerajaan(Government Petroleum Fund). Sumber dana itu diperolehi daripada caj dan keuntungan yang diperolehi daripada industri minyak.

Walaupun kerajaannya mempunyai akses ke atas dana itu, ideanya untuk mengasingkan ekonomi domestik daripada lebihan minyak mentah. Ini sebuah dana kepunyaan generasi Norway masa hadapan dan sebahagian besarnya dilaburkan di luar negara bagi mengelakkan gangguan dalam negeri. Chile melakukan perkara yang sama ke atas Dana Penstabilan Ekonomi dan Sosial (Social and Economic Stabilisation Fund) terhadap keuntungan yang diperolehi daripada perlombongan tembaga.

Mekanisma ini secara efektif telah memiliknegarakan sewa ekonomi yang diambil daripada sumber asli dan diasingkan daripada ekonomi dalam negara. Dengan cara ini, harga relatif dalam ekonomi sedia ada tidak terganggu dengan sewa berdasarkan sumber asli. Ini merupakan salah satu cara melepaskan diri daripada kesan gangguan sumber yang menjadi penghalang kepada Malaysia selain turut menjadi salah sebuah pertukaran kekayaan antara-generasi serta bertindak sebagai dana kecemasan kepada kerajaan, Malasyia sepatutnya memikirkan secara serius mekanisma-mekanisma ini.

Apa yang diperlukan Malaysia hari ini adalah apa yang telah wujud di Amerika Syarikat semasa Kodak dicipta - bekalan para saintis dan teknologi yang baik serta bekalan pakar inovasi dan usahawan serta sebuah persekitaran yang menggalakkan tingkahlaku mengambil risiko lebih daripada kelakuan yang patuh atau pak turut semata-mata.

Perkara ini memerlukan perubahan radikal kepada banyak insititusi. Kita sedang berada dalam detik Kodak.

Sumber: http://www.khazanah.com.my/About-Khazanah/Our-Case-Studies/Khazanah-360/A-Kodak-moment-and-Malaysia-s-economic-reforms?lang=ms-my

TIGA CABARAN UTAMA MENANTI


PUTRAJAYA: Revolusi Perindustrian Keempat (Industri 4.0) dan Ekonomi Digital, Kecekapan Digital Kerajaan, Kesediaan dan Keupayaan (DGCCR) serta Melakar Aspirasi Transformasi Nasional 2050 (TN50) adalah tiga cabaran utama sedang dan bakal dihadapi penjawat awam, kata Datuk Seri Najib Razak.

Bagi mendepani Industri 4.0 dan ekonomi digital, Perdana Menteri berkata, kerajaan berusaha menjayakan Dasar Digital Malaysia, malah pelancaran Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) dilihat bakal menjadikan Malaysia sebagai hab ekonomi digital pertama di dunia di luar China.

Beliau berkata, inisiatif berkenaan dijangka mewujudkan lebih 60,000 peluang pekerjaan berpendapatan tinggi baharu khususnya kepada generasi muda.

"Penjawat awam perlu menyediakan persekitaran kondusif untuk menyokong pertumbuhan ekonomi digital melalui pelaksanaan kerajaan digital sepenuhnya bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan kepada komuniti perniagaan dan masyarakat.

"Penjawat awam juga harus meningkatkan kecekapan dan keupayaan masing-masing supaya agensi kerajaan boleh bertindak sebagai fasilitator perkhidmatan dalam menambah baik kesalinghubungan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-16 (MAPPA XVI) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.

Perdana Menteri turut dimaklumkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mempelopori inisiatif DGCCR bagi menyediakan penjawat awam selaras pelaksanaan kerajaan digital.

"Cuba bayangkan, sektor awam yang mengguna pakai teknologi digital seperti cloud, mudah alih, media sosial dan Internet of Things atau IoT serta analisis data raya yang mampu menambah nilai penyampaian perkhidmatan awam kepada rakyat.

"Inilah antara realiti persekitaran kerja sebenar penjawat awam dalam kerajaan digital pada masa akan datang.

"Saya ingin menarik perhatian semua supaya menyokong usaha JPA dalam menyediakan penjawat awam ke arah pelaksanaan inisiatif berkenaan," katanya.

Najib juga mahu penjawat awam bersama-sama dengan kerajaan bagi melakar dan merealisasikan visi TN50 demi mencapai kegemilangan seperti diimpikan.

Menerusi amanat perdana MAPPA Ke-15 enam bulan lalu, beliau melancarkan buku Falsafah Asas TN50 yang banyak mengupas enam falsafah dan garis besar haluan menuju TN50.

Ia termasuk merekayasa Malaysia menjadi negara maju yang mencapai keseimbangan duniawi dan ukhrawi.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/04/407570/tiga-cabaran-utama-menanti-pm

PENARAFAN KREDIT BUKTI EKONOMI NEGARA DIURUS BAIK


KUALA LUMPUR: Malaysia berisiko diturunkan penarafan kredit jika ekonomi negara tidak diurus dengan baik, kata Pengerusi Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tan Sri Abdul Wahid Omar.

Beliau berkata, sekiranya penafaran kredit diturunkan, kos pinjaman akan meningkat sekali gus memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi negara.

"A- atau A3 membolehkan syarikat korporat meminjam pada tahap yang munasabah. Sekiranya kredit negara diturunkan, maka kos pinjaman akan meningkat," katanya di luar acara Invest Malaysia 2018 di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Abdul Wahid berkata, Datuk Seri Najib Razak menyampaikan amanat yang cukup jelas mengenai pencapaian ekonomi negara sejak 2009.

"Apa yang telah kita (kerajaan) lakukan bukan hanya untuk pasaran yang meluas, tetapi mentadbir dengan pelbagai dasar dan langkah untuk menjadikan ekonomi negara lebih inklusif, adil dan mampan. Inilah cara kerajaan menguruskan kewangan.

"Melihat kepada pakej yang lebih holistik, ekonomi makro, dasar monetari dan prestasi sektor korporat sangat penting dan diharapkan ia bertambah baik pada 2018 dalam usaha meningkat pendapatan, mengoptimumkan kos dan menjana lebih banyak pulangan kepada pemegang saham," katanya.

Beliau berkata, semua pihak juga perlu mengambil langkah mengurangkan kebergantungan terhadap sumber semula jadi dan mempelbagaikan asas pendapatan.

Mengulas mengenai prestasi kewangan PNB, Abdul Wahid berkata, syarikat pelaburan itu mencatatkan momentum positif bagi bulan pertama 2018 dan ia dijangka berterusan sepanjang tahun ini.

"2017 adalah tahun yang sangat baik bagi Malaysia dan kesannya dapat dirasai dalam pasaran saham di mana KLCI meningkat sebanyak sembilan peratus pada tahun lalu.

"Bagi syarikat kami, pasaran permodalan meningkat dua kali ganda. Memasuki 2018, momentum ini dijangka berterusan," katanya.

Menyentuh mengenai prestasi ringgit, beliau menjangkakan ringgit kekal kukuh pada tahun ini disokong oleh keyakinan pelabur asing dan pengukuhan sektor perniagaan.

Sumber: http://www.bhplus.com.my/bisnes/pasaran/2018/01/379430/penarafan-kredit-bukti-ekonomi-negara-diurus-baik